۱۳۹۹ سه شنبه ۱ مهر
10 فرمان ضد سرطان
🔸وزن خود را متعادل نگه دارید
▫️اولین فرمان ضد سرطان کاهش اضافه وزن است. اضافه وزن یکی از مهم ترین عوامل خطر برای سرطان است. چاقی باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان روده، پستان (بعد از یائسگی)، دیواره داخلی رحم یا آندومتر، مری (آدنوکارسینوم)، پانکراس، کلیه و احتمالا کیسه صفرا می شود. 

🔸 از هر فرصتی برای افزایش فعالیت فیزیکی خود استفاده کنید

▫️ثابت شده که فعالیت فیزیکی به طور چشمگیری خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می دهد. حتی احتمال می رود فعالیت فیزیکی از سرطان پستان و سرطان رحم بعد از یائسگی هم جلوگیری کند. موسسه پژوهش سرطان در آمریکا بر فعالیت متعادل یعنی حداقل 30 دقیقه پیاده روی، دوچرخه سواری یا باغبانی روزانه تاکید می کند و آن را جزو ملزومات زندگی می داند. 

▫️البته برای افرادی که در حال حاضر اضافه وزن دارند این زمان باید به 60 دقیقه افزایش پیدا کند. همه افراد باید فعالیت های کم تحرک زندگی مثل تماشای تلویزیون و نشستن پشت رایانه آن هم ساعت های متوالی را محدود کنند.

🔸 از غذاهای گیاهی بیشتر استفاده کنید

▫️مواد غذایی با منشاء گیاهی از بدن در مقابل سرطان محافظت می کنند. سبزیجات آلیومی (سیر، تره و...) به احتمال زیاد از سرطان معده و روده بزرگ جلوگیری می کنند. 

▫️مصرف میوه خطر ابتلا به سرطان دهان، نای، حلق، مری، ریه و معده را کاهش می دهد. ترکیبات بیواکتیو مانند کاروتینوئیدها (سبزیجات رنگی)، اسید فولیک ها (سبزیجاتی با برگ سبز و خانواده کلم)، گلوکزسینولات ها (کلم ها) و سولفیدهای خانواده آلیوم (سیر و پیاز) را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

🔸 مصرف گوشت قرمز و گوشت مزه دار شده را محدود کنید

▫️مصرف گوشت قرمز را محدود کنید و از خوردن گوشت های سرخ کرده بپرهیزید. مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده (گوشت کنسرو شده با نمک یا محصولات گوشتی حاوی مواد نگهدارنده مانند کالباس، سالامی، سوسیس و...) به طور قابل توجهی خطر سرطان کولورکتال (روده بزرگ) را افزایش می دهد. 


🔸 از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که باعث افزایش وزن می شوند، خودداری کنید
▫️مصرف غذاهای پرانرژی را کمتر کنید. غذاهای پرچرب و کم فیبر یا نوشیدنی های حاوی شکر زیاد پرانرژی هستند.

🔸 دور سیگار و مشروبات الکلی خط بکشید
▫️سیگار و مشروبات الکلی، عامل انواع متنوعی از سرطان مانند سرطان دهان، مری، نای، حلق، حنجره، پستان (قبل و بعد از یائسگی) و ریه هستند و برای پیشگیری از سرطان بهتر است دور آنها خط بکشید.

🔸 کمتر غذای پرنمک بخورید

▫️نخوردن نمک فرمان مهم ضد سرطان است. مصرف غذاهای پرنمک یا غذاهای فراوری شده با نمک را کاهش دهید. غذاهایی که به وسیله نمک نگهداری می شوند، می توانند یکی از عوامل سرطان معده باشند.  از مصرف غذاهای نگهداری شده توسط نمک یا غذاهای پرنمک پرهیز کنید. میزان مجاز مصرف نمک در روز کمتر از 6 گرم نمک (2.4 گرم سدیم) است.

🔸 خودسرانه مکمل نخورید
▫️از مکمل های غذایی برای پیشگیری از سرطان استفاده نکنید. به طور کلی، مکمل های غذایی نه تنها نقش بسزایی در جلوگیری از سرطان ندارند. بلکه بیشتر مکمل ها باعث سرطان نمی شوند ولی بعضی از آنها خطر ابتلا به سرطان را نیز افزایش می دهند. در حال حاضر استفاده از مکمل های غذایی برای جلوگیری از سرطان پیشنهاد نمی شود.

🔸 تازه مادران از شیردهی غافل نشوند
▫️شیردهی به مدت حداقل 6 ماه بعد از تولد نوزاد به همه مادران توصیه می شود چون شیردهی خطر سرطان پستان را در زنان کاهش می دهد حتی کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند در آینده کمتر به سرطان مبتلا خواهند شد.

🔸 درمان شدگان شیوه زندگی خود را اصلاح کنند
▫️نجات یافتگان از سرطان بعد از اتمام درمان حتما باید تحت نظر پزشک بمانند و کاملا شیوه نادرست زندگی شان را تغییر دهند.

🔹مرکز جامع سرطان خاتم الانبیاء دانشگاه علوم پزشکی جهرم
تاریخ:
1399/06/04
تعداد بازدید:
403
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal