۱۳۹۸ سه شنبه ۳ ارديبهشت
تخم مرغ و ارزش غذايي آن
تخم مرغ نه تنها يك وعده غذايي خوشمزه و كامل است، همچنين عنصري جدايي ناپذير براي تهيه بسياري از غذاها مي باشد.

 اين ويژگي به علت مواد مغذي استثنايي تخم مرغ است كه داراي پروتئين با كيفيت بالا و مقادير قابل توجهي از ويتامين ها و مواد معدني ضروري است.

علاوه بر اين كولين موجود در تخم مرغ صرف نظر از تاثير قابل توجه بر روي عملكرد مغز و سيستم عصبي براي رشد و نمو جنين و كودك و همچنين تقويت حافظه بر روي سلامت قلب و عروق نيز مؤثر است.

لوتئين و گزانتين زرده تخم مرغ با حداكثر تاثيرگذاري در مقايسه با ساير غذاهاي حاوي اين مواد يا مكمل ها از تحليل رفتن لايه ماكولاي شبكيه و نابينايي ناشي از سالخوردگي جلوگيري مي كند.

تخم مرغ حاوي انواع ويتامين ها از جمله ويتامين D,B12,B2,A مي باشد. همچنين از لحاظ مواد معدني تخم مرغ حاوي كلسيم، فسفر، سديم، پتاسيم، سلنيم و آهن مي باشد.

باورهاي غلط در مورد كلسترول تخم مرغ:

تخم مرغ به دليل دارا بودن 210 ميلي گرم كلسترول در دهه هاي گذشته جايگاه مناسبي در سبد غذايي مردم نداشته است چون تصور مي شود كه با خوردن آن كلسترول خون افزايش يافته و در نتيجه بيماري هاي قلبي- عروقي و خطر حمله قلبي را افزايش مي دهد.

امروزه مطالعات متعددي توسط محققين در اين خصوص انجام يافته كه ثابت كرده اند:
خوردن يك عدد تخم مرغ در روز در بسياري از مردم باعث افزايش كلسترول خون نشده و حتي براي قلب مي تواند مناسب و مفيد باشد.

 آنچه در توليد كلسترول خون در بدن نقش دارد، اسيدهاي چرب اشباع به ويژه نوع ترانس است و كلسترول هاي موجود در تخم مرغ تنها يك سوم اسيدهاي چرب آن از نوع اشباع بوده و كلسترولي كه در اثر خوردن تخم مرغ در بدن توليد مي شود بيشتر از نوع HDL (كلسترول خوب) بوده و LDL (كلسترول بد) كمتر توليد مي شود.

بنابراين مصرف چربي هاي اشباع از قبيل انواع غذاهاي سرخ كردني، گوشت قرمز، روغن هاي نباتي جامد، سرشير، كله پاچه، جگر، انواع شيريني جات در افزايش كلسترول خون بسيار مؤثرتر از كلسترول موجود در تخم مرغ هستند.
به چه افرادي بيشتر توصيه به مصرف تخم مرغ مي شود:
مصرف تخم مرغ در زنان باردار و شيرده، كودكان و نوجوانان در حال رشد، ورزشكاران و كليه بزرگسالان سالم و همچنين در دوران پس از بيماري به دليل ارزش غذايي بالا توصيه مي شود.

 در اين افراد مصرف يك تخم مرغ در روز بلامانع است. در هرصورت تخم مرغ از 8 ماهگي در كودكان قابل مصرف بوده و توصيه مي شود تا 1 سالگي زرده كامل، يك روز در ميان و از 2 سالگي به بالا يك تخم مرغ در روز در برنامه غذايي كودكان وارد شود.

چه افرادي بايد در مصرف تخم مرغ احتياط كنند؟
مصرف تخم مرغ از رژيم غذايي در هيچ گروه سني حذف نشود بلكه در موارد محدوديت مصرف مقدار مصرف آن با نظر پزشك معالج كاهش يابد.

مصرف تخم مرغ در بيماران مبتلا به ديابت، فشارخون بالا و بيماري هاي قلبي و عروقي تا حدود 2 تا 3 عدد در هفته به صورت آب پز پيشنهاد مي شود.

 البته در اين صورت بايد از خوردن غذاهاي چرب و پرنمك نيز همراه تخم مرغ خودداري گردد.

نكاتي در رابطه با روش هاي نگهداري تخم مرغ
▫️بهترين مكان براي نگهداري تخم مرغ خنك ترين جاي يخچال است.

 حداكثر زمان نگهداري تخم مرغ خام به مدت 4 تا 5 هفته و تخم مرغ آب پز يك هفته در يخچال مي باشد.

از شستشوي تخم مرغ در زمان نگهداري در يخچال پرهيز كنيد و در صورت نياز تنها در زمان مصرف شسته شود.

 غذاهاي حاوي تخم مرغ بيش از 2 ساعت در بيرون از يخچال نگهداري ننماييد.
سفيده تخم مرغ خام را مي توانيد در ظرفي درب بسته در محل سرد يخچال گذاشته و در عرض 4 روز مصرف كنيد.

 زرده هاي خام باقيمانده را نيز مي توانيد در داخل ظرفي حاوي آب سرد گذاشته و در داخل يخچال قرارداده و طي 1 الي 2 روز مصرف كنيد.
هيچ گاه تخم مرغ را به صورت خام يا نيم پز مصرف نكنيد.

 براي تشخيص تازگي تخم مرغ آن را در يك ظرف آب بياندازيد، اگر تخم مرغ تازه باشد به صورت افقي در ته ظرف و در صورت كهنه بودن در سطح آب قرار مي گيرد.

ماندانا زارع مدير غذا دانشگاه علوم پزشكي جهرم
تاریخ:
1397/09/24
تعداد بازدید:
196
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal