۱۳۹۷ شنبه ۲۸ مهر
آموزش سلامت
اگر مي خواهيد عمر طولاني داشته باشيد؛ خوب بخوابيد
در كوتاه مدت خواب خيلي كم مي تواند بر مسايل مختلف زندگي تاثير بگذارد كه شامل تنش در روابط، كاهش عملكرد در محل كار تا خطر بالاي بروز تصادف اتومبيل و آسيب رساندن به ديگران مي شود. كم خوابي عملكرد شناختي فرد را پايين مي آورد و هوشياري را 32درصد كاهش مي دهد.
در كوتاه مدت خواب خيلي كم مي تواند بر مسايل مختلف زندگي تاثير بگذارد كه شامل تنش در روابط، كاهش عملكرد در محل كار تا خطر بالاي بروز تصادف اتومبيل و آسيب رساندن به ديگران مي شود. كم خوابي عملكرد شناختي فرد را پايين مي آورد و هوشياري را 32درصد كاهش مي دهد.

محروميت طولاني مدت از خواب مي تواند منجر به فشار خون بالا و مشكلات قلبي و عروقي مانند نارسايي قلبي،سكته قلبي، افسردگي و حتي چاقي شود.

طي تحقيقات انجام شده احتمال مرگ افراد مسن كه خواب كافي نداشتند بيشتر از افرادي است كه خواب كافي دارند. نداشتن خواب كافي تاثير زيادي بر طول عمر دارد كه متاسفانه چيزي نيست كه يك فنجان اضافي قهوه در صبح بتواند آن را جبران كند.

مزاياي خواب خوب

خواب كافي انسان را جوان تر و حس تازگي به فرد مي دهد و براي طول عمر سودمند است.

در كوتاه مدت، داشتن خواب خوب شبانه مي تواند در يادگيري بيشتر و حفظ بهتر اطلاعات كمك كند. دليل دقيق آن مشخص نيست، اما محققان بر اين باورند كه مغزانسان اساسا در خواب به مهارت هاي جديد مي پردازد، به همين دليل خواب كافي از فراموشي ناشي از بالا رفتن سن جلوگيري مي كند.

خواب خوب سطح هورمون رشد انساني را افزايش مي دهد و به افزايش متابوليسم بدن، جلوگيري از چروك و كاهش افتادگي پوست كمك مي كند.
از مزاياي واقعي خواب را مي توان توانايي هاي بهتر براي مبارزه با عفونت، هضم قند و حفظ سطح بالاي عملكرد در سيستم غدد درون ريز، سيستم عصبي و سيستم سوخت و ساز بدن دانست.


خواب كافي چقدر است؟

خوابيدن در طول زندگي از فردي به فرد ديگر متغير است. بنياد ملي خواب به عنوان يك معيار كلي، تعدادي از تحقيقات را نشان مي دهد كه خواب كمتر از 4 تا 5 ساعت و همچنين خواب بيشتر از 9 ساعت در شب مي تواند پيامدهاي جدي را در بر داشته باشد. بنابراين، براي دانستن ميزان خواب ايده آل، فرد مي بايست بداند كه چه مقدار خواب بهترين حس را به او مي دهد.

مصرف نكردن كافئين و دور نگه داشتن ساعت زنگدار از خود، مي تواند پيشنهادي براي داشتن خواب خوب و راحت باشد.
خواب سالم يكي از مهم ترين بخش هاي مراقبت از بدن است و بهترين شانس را براي داشتن زندگي طولاني به فرد مي دهد. خواب كافي را در اولويت برنامه سلامت خود قرار دهيد.
تاریخ:
1396/11/01
تعداد بازدید:
83
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0

ارسال نظرات
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal