۱۳۹۷ جمعه ۴ خرداد
سلامت
پنج توصيه براي حفظ سلامت استخوان ها
اولين توصيه براي حفظ سلامت استخوان ها : افراد بايد از كودكي و جواني به فكر سلامت استخوانها باشند و با تغذيه سالم به خصوص استفاده از تركيب هاي مختلف غذايي مورد نياز استخوان و مصرف به اندازه كافي كلسيم و فسفر در رژيم غذايي به سلامت استخوان هايشان كمك كنند .
اولين توصيه براي حفظ سلامت استخوان ها : افراد بايد از كودكي و جواني به فكر سلامت استخوانها باشند و با تغذيه سالم به خصوص استفاده از تركيب هاي مختلف غذايي مورد نياز استخوان و مصرف به اندازه كافي كلسيم و فسفر در رژيم غذايي به سلامت استخوان هايشان كمك كنند .

لبنيات غني ترين غذا از نظر كلسيم است . افراد بايد روزانه حدود يك گرم يا 1200 ميلي گرم كلسيم معادل يك ليتر لبنيات به شكل شير ، ماست ، پنير و دوغ دريافت كنند . افرادي كه اين مقدار لبنيات مصرف كنند نياز به مكمل ندارند . در صورت حساسيت به شير مي توان از ماست و پنير و در صورت عدم تحمل ماست و پنير از مكمل استفاده كرد .



پوكي استخوان

دومين توصيه براي حفظ سلامت استخوان ها : عمل جذب و ساخته شدن هميشه در استخوان در حال انجام است . تا سن 20 تا 25 سالگي ساخته شدن بر جذب غالب است و تا اين سن استخوان ها محكم تر مي شود . تا سن حدود 40 سالگي جذب و ساخت با هم برابر است و بعد از 45 سالگي جذب غالب مي شود و ضعف و پوكي استخوان به تدريج شروع مي شود . براي داشتن استخوان سالم فرد بايد فعال باشد و ورزش كند .

افراد بايد دائم عضله هايشان را قوي كنند . ورزش هاي استقامتي مانند كوهنوردي و كار با وزنه باعث مي شود پروسه ساخت استخوان هميشه فعال بماند و برجذب غالب شود . حتي تا 50 سالگي مي توان با ورزش عضله ها را قوي كرد . ورزش هاي استقامتي استخوان را تحريك مي كند و به استخوان فشار مي آورد و باعث مي شود ساخت استخوان غالب شود و فرد هميشه استخوان سالم داشته باشد .



زانو درد

سومين توصيه براي حفظ سلامت استخوان ها : نوع نشستن بستگي به فرهنگ و آداب رسوم دارد . نمي توان گفت چهارزانو يا دو زانو نشستن بد است . نشستن در اين حالت ها براي كسي كه زانوي سالم دارد مشكلي ايجاد نمي كند اما براي فردي كه زانو درد دارد از نظر مكانيكي فشار زيادي به زانو وارد مي كند . افرادي كه آرتروز دارند بايد روي صندلي استاندارد بنشينند چون در اين حالت فشار كمي به زانو وارد مي شود .



تشك
چهارمين توصيه براي حفظ سلامت استخوان ها : هنگام خوابيدن گودي و قوس ناحيه كمر بايد حفظ شود . استفاده از تشك نرم در دراز مدت كمردرد مي آورد چون هنگام خوابيدن روي زمين براي كمر خوب است اما اگر افراد به خوابيدن روي زمين عادت نداشته باشند ، نمي توانند راحت بخوابند . سفتي در حد 2 تا 3 پتو روي زمين خوب است به طور كلي بهتر است تشكي را انتخاب كنيد كه سفت باشد و فرو نرود .



بالش طبي

پنجمين توصيه براي حفظ سلامت استخوان ها : ارتفاع بالش بايد در حدي باشد كه سر و گردن در امتداد بدن قرار بگيرد . بالش خوب طوري است كه ارتفاع دو طرف آنها بيشتر و ارتفاع قسمت وسط آن كمتر است . اين نوع طراحي بالش طبي باعث مي شود سر و گردن در امتداد بدن قرار بگيرد . وقتي فرد به پشت مي خوابد بايد سر در قسمت وسط و وقتي به پهلو مي خوابد سر را در قسمت كناري قرار بدهد .
تاریخ:
1396/10/09
تعداد بازدید:
64
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0

ارسال نظرات
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal