۱۳۹۷ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
سلامت
درمان افسردگي
برنامه ريزي كنيد: زماني كه افسرده هستيم انجام كارهاي روزانه طاقت فرساست، با اين حال سازماندهي و برنامه ريزي آنها به نحوي كه بتوان گام به گام آنها را انجام داد، بسيار مفيد خواهد بود. اگر كاري داريد كه بسيار زمان بر و پرتنش است ابتدا كار خود را به اجزاي كوچكتر تقسيم كنيد. وقتي مشكل شما به مجموعه اي از كارهاي كوچك تقسيم مي شود كه در يك زمان بندي مناسب رسيدن به آن امكان پذير است بهتر مي توانيد به حل و انجام آن فكر كنيد.
برنامه ريزي كنيد: زماني كه افسرده هستيم انجام كارهاي روزانه طاقت فرساست، با اين حال سازماندهي و برنامه ريزي آنها به نحوي كه بتوان گام به گام آنها را انجام داد، بسيار مفيد خواهد بود. اگر كاري داريد كه بسيار زمان بر و پرتنش است ابتدا كار خود را به اجزاي كوچكتر تقسيم كنيد. وقتي مشكل شما به مجموعه اي از كارهاي كوچك تقسيم مي شود كه در يك زمان بندي مناسب رسيدن به آن امكان پذير است بهتر مي توانيد به حل و انجام آن فكر كنيد.

زندگي خود را از حالت يكنواخت و خسته كننده خارج كنيد: ظاهرا خروج از تعاملات اجتماعي واكنش‌هاي استرسي و منفي مغز را افزايش مي‌دهد. بنابراين در دوران افسردگي بيشتر بيرون برويد و با دوستان و اطرافيان قابل اعتماد خود معاشرت كنيد و اجازه دهيد كه درگذر از اين بحران به شما كمك كنند.

بخنديد: در هنگام بروز علائم افسردگي خود را در معرض شرايط خنده‌آور قرار دهيد. تماشاي يك فيلم كمدي، خواندن كتاب‌هاي طنز و ملاقات دوستان شوخ‌طبع مي‌تواند بهترين داروي شما باشد. مهم نيست كه خنده‌هاي عميق شما كودكانه، احمقانه و يا عجيب و غريب قلمداد شود. براي خود يك جيره روزانه خنديدن لحاظ كنيد تا از بسياري از آسيب‌هاي روحي و رواني دور بمانيد.

مشكلات خوابتان را حل كنيد: خوردن يك ليوان شير قبل از خواب در داشتن خوابي آرام و راحت كمك كننده است. مطمئن شويد كه رختخوابتان مناسب است و هوا در اتاق خوابتان جريان دارد،در صورت وجود مشكل در به خواب رفتن از خوردن قرص بدون تجويز پزشك خودداري كنيد و حتماً با يك روانپزشك مشورت كنيد.

مواد غذايي مفيد بخوريد: ويتامين D مي‌تواند افسردگي، زوال عقل و ديابت را كاهش دهد. اما براي درمان افسردگي مصرف مواد مغذي ديگري هم مي‌تواند كمك‌كننده باشد كه خوشبختانه به صورت روزانه كم و بيش اين مواد به بدن ما مي‌رسند. موادي نظير اسيدهاي آمينه، فولات، يد، آهن، منيزيم، اسيدهاي چرب، امگا 3، سلنيوم، ويتامين B و روي.

ورزش كنيد:گرچه افسردگي تمام انرژي شما را مي‌گيرد، اما ورزش كردن (هرچند با وجود افسردگي كار ساده‌اي نيست) به اندازه داروهاي ضدافسردگي يا حتي بيشتر از آن‌ها مفيد است.
پياده‌روي و دويدن آرام بيش از ساير انواع حركات ورزشي در كاهش افسردگي موثرند. هر چه مدت برنامه ورزشي و تعداد جلسات آن بيشتر باشد، تاثير آن در كاهش افسردگي بيشتر است. موثرترين و بهترين روش درمان افسردگي همراه ساختن روان درماني و ورزش است.

باغباني كنيد: هر چند كه با زندگي‌هاي امروزي امكان باغباني در حياط‌هاي با صفا و باغچه‌هاي زيبا براي همه افراد ميسر نيست اما پرورش گل و گياه در آپارتمان هم مي‌تواند تاثير مثبت خود را داشته باشد. حتي مي‌توانيد بخش كوچكي از مواد غذايي خود را در گلدان‌هاي خانگي پرورش دهيد و علاوه بر بهره‌گيري از انرژي مثبت باغباني، غذايي سالم را نوش جان كنيد. نگران نباشيد كه در باغباني مهارتي نداريد همين كه بتوانيد به عنوان سرگرمي به اين كار بپردازيد كافي است.

فاطمه ابراهيمي، كارشناس واحد مشاوره معاونت فرهنگي، دانشجويي
تاریخ:
1396/09/28
تعداد بازدید:
67
منبع:
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0

ارسال نظرات
كليه حقوق اين پايگاه متعلق به دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني جهرم مي باشد.
Powered by DorsaPortal