دانشگاه علوم پزشکی جهرم
آيا چربي براي بدن لازم است؟
يكي از گروه هاي غذايي ضروري براي بدن چربي است. چربي ها علاوه بر تامين انرژي، در بافت هايي از بدن وجود دارند كه دائما بايد جايگزين و بازسازي شوند و از سوي ديگر، برخي از انواع ويتامين ها در چربي حل شده و به بدن انتقال مي يابند.

چربي‌ها و روغن هاي اشباع و غير اشباع به ازاي هر يك گرم، 9 كالري انرژي در بدن توليد مي‌كنند ولي اثرات اين چربي‌ها روي كلسترول خون متفاوت است.

چربي در بدن بر روي چه فاكتورهايي اثر گذار است :

چربي‌هاي اشباع، كلسترول بد يا « LDL » را افزايش مي‌دهند و چربي‌هاي غير اشباع نه تنها تري گليسيريدها (اسيدهاي چرب) را كاهش مي‌دهند، بلكه كلسترول خوب را افزايش و كلسترول بد را پايين مي آورد.

در جوامعي كه چاقي روبه افزايش و فعاليت بدني رو به كاهش است، بايد به نوع چربي‌هاي مصرفي در رژيم غذايي زياد توجه شود تا به سلامتي و پيشگيري از بيماري‌ها نزديك‌تر شويم .

درك درست تفاوت بين چربي‌ها مهم است زيرا درست زماني كه مردم دريافتند چربي اشباع در غذا براي سلامتي خطرناك است، دنبال جايگزيني مناسب براي آن برآمدند و به اين ترتيب روغن مايع را در سبد خريد مواد غذايي جايگزين كردند.

چربي‌ها از نظر زنجيره‌ها و منابع چربي تقسيم ‌بندي مي‌شوند به چربي اشباع شده، چربي تك غير اشباع و چند غير اشباع .

پيوندهاي كربني در زنجيره چربي‌هاي اشباع ثابت است و به دليل استعداد بالايي كه در فرايند اكسيداسيون دارند در جدار عروق و غشاي سلول‌ها رسوب مي‌كنند، باعث افزايش كلسترول نامطلوب خون (LDL) مي‌شوند. اين چربي‌ها براي بيماري‌هاي ديابت، قلبي و عروقي و فشار خون مضر هستند و در نتيجه هر اندازه مقدار مصرف‌شان كمتر باشد، براي سلامتي بهتر است.

10 درصد از كالري روزانه بدن مي‌تواند از چربي‌هاي اشباع شده كه منابع حيواني دارند، تأمين شود. گوشت، تخم مرغ، شير و لبنيات چربي‌هاي اشباع شده دارند و اگر كالري دريافتي از چربي‌هاي اشباع را براي يك فرد بزرگسال و معمولي محاسبه كنيم در حدود يك قاشق غذا خوري در روز تخمين زده مي‌شود. اين مقدار معمولاً در غذاها وجود دارد و لازم نيست به غذا اضافه شود.

چربي غير اشباع به دو دسته «تك غير اشباع» و «چند غير اشباع» تقسيم مي‌شوند، تك غير اشباع‌ها مفيد‌ترين چربي‌هاي خوراكي هستند و تقريباً در همه روغن‌هاي گياهي يافت مي‌شوند و منبع عمده دريافت اين چربي روغن زيتون است. حدود 13تا 25 درصد از كالري مصرفي روزانه بايد از چربي‌هاي تك غير اشباع تأمين شود

ماندانا زارع مدير غذا دانشگاه علوم پزشكي جهرم
تاریخ:
1396/11/16
تعداد بازدید:
119
Powered by DorsaPortal